انواع سیستم های اتوماسیون
نوشته شده توسط : شاهان اتومیشن

انواع سیستم های اتوماسیون با مثال
سیستم های تولید خودکار را می توان به سه نوع اصلی طبقه بندی کرد:

اتوماسیون ثابت،
اتوماسیون قابل برنامه ریزی و
اتوماسیون انعطاف پذیر
نمونه های اتوماسیون ثابت
اتوماسیون ثابت
این سیستمی است که در آن توالی عملیات پردازش (یا مونتاژ) توسط پیکربندی تجهیزات ثابت می شود. عملیات در دنباله معمولا ساده است. این ادغام و هماهنگی بسیاری از این عملیات در یک قطعه از تجهیزات است که سیستم را پیچیده می کند. ویژگی های معمول اتوماسیون ثابت عبارتند از:

سرمایه گذاری اولیه بالا برای تجهیزات مهندسی سفارشی؛
نرخ تولید بالا؛ و
نسبتاً انعطاف ناپذیر در انطباق با تغییرات محصول.
توجیه اقتصادی اتوماسیون ثابت در محصولاتی با نرخ و حجم تقاضای بسیار بالا یافت می شود. هزینه اولیه بالای تجهیزات را می توان در تعداد بسیار زیادی از واحدها پخش کرد، بنابراین هزینه واحد را در مقایسه با روش های جایگزین تولید جذاب می کند. نمونه هایی از اتوماسیون ثابت شامل خطوط انتقال مکانیزه مونتاژ و ماشینکاری است.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی
در این تجهیزات تولید با قابلیت تغییر توالی عملیات برای تطبیق با پیکربندی های مختلف محصول طراحی شده است. توالی عملیات توسط یک برنامه کنترل می شود که مجموعه ای از دستورالعمل ها کدگذاری شده است تا سیستم بتواند آنها را بخواند و تفسیر کند. برای تولید محصولات جدید می توان برنامه های جدیدی تهیه کرد و وارد تجهیزات کرد. برخی از ویژگی هایی که اتوماسیون قابل برنامه ریزی را مشخص می کند عبارتند از:

سرمایه گذاری بالا در تجهیزات همه منظوره؛
نرخ تولید پایین نسبت به اتوماسیون ثابت؛
انعطاف پذیری برای مقابله با تغییرات در پیکربندی محصول؛ و
مناسب ترین برای تولید دسته ای.
سیستم های تولید خودکار که قابل برنامه ریزی هستند در تولید با حجم کم و متوسط ​​استفاده می شوند. قطعات یا محصولات معمولاً به صورت دسته ای ساخته می شوند. برای تولید هر دسته جدید از یک محصول متفاوت، سیستم باید با مجموعه دستورالعمل های ماشینی که با محصول جدید مطابقت دارد، دوباره برنامه ریزی شود. تنظیمات فیزیکی دستگاه نیز باید تغییر کند: ابزارها باید بارگیری شوند، وسایل باید به جدول دستگاه متصل شوند همچنین تنظیمات دستگاه باید تغییر داده شود. این روند تغییر زمان می برد. در نتیجه، چرخه معمولی برای محصول معین شامل دوره‌ای است که در طی آن راه‌اندازی و برنامه‌ریزی مجدد انجام می‌شود و پس از آن دوره‌ای تولید می‌شود. نمونه‌هایی از اتوماسیون برنامه‌ریزی‌شده شامل ماشین‌ابزارهای کنترل‌شده عددی و روبات‌های صنعتی است.

اتوماسیون انعطاف پذیر
این یک توسعه اتوماسیون قابل برنامه ریزی است. یک سیستم خودکار انعطاف‌پذیر سیستمی است که قادر به تولید انواع محصولات (یا قطعات) بدون اتلاف زمان برای تغییر از یک محصول به محصول دیگر باشد. هنگام برنامه ریزی مجدد سیستم و تغییر تنظیمات فیزیکی (ابزار، وسایل، و تنظیمات ماشین)، زمان تولید از دست نمی رود. در نتیجه، سیستم می‌تواند ترکیب‌ها و زمان‌بندی‌های مختلفی از محصولات را به‌جای نیاز به تولید آنها در دسته‌های جداگانه تولید کند. ویژگی های اتوماسیون انعطاف پذیر را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

سرمایه گذاری بالا برای یک سیستم مهندسی سفارشی.
تولید مداوم مخلوط های متغیر محصولات.
نرخ تولید متوسط
انعطاف پذیری برای مقابله با تغییرات طراحی محصول.
ویژگی های اساسی که اتوماسیون انعطاف پذیر را از اتوماسیون قابل برنامه ریزی متمایز می کند عبارتند از:

ظرفیت تغییر برنامه های بخش بدون از دست دادن زمان تولید؛ و
قابلیت تغییر تنظیمات فیزیکی، دوباره بدون از دست دادن زمان تولید.
این ویژگی‌ها به سیستم تولید خودکار اجازه می‌دهد تا تولید را بدون توقف بین دسته‌ها که مشخصه اتوماسیون قابل برنامه‌ریزی است، ادامه دهد. تغییر برنامه های قطعه به طور کلی با آماده سازی برنامه ها به صورت آفلاین بر روی یک سیستم کامپیوتری و انتقال الکترونیکی برنامه ها به سیستم تولید خودکار انجام می شود. بنابراین، زمان لازم برای انجام برنامه‌نویسی برای کار بعدی، تولید در کار فعلی را قطع نمی‌کند. پیشرفت در فناوری سیستم های کامپیوتری تا حد زیادی مسئول این قابلیت برنامه نویسی در اتوماسیون انعطاف پذیر است. تغییر تنظیمات فیزیکی بین قطعات با تبدیل کردن به خارج از خط و سپس جابجایی آن به محل به طور همزمان انجام می شود تا قسمت بعدی برای پردازش در موقعیت خود قرار گیرد. استفاده از لامپ های پالت که قطعات را نگه می دارند و در محل کار به موقعیت خود منتقل می کنند، یکی از راه های اجرای این رویکرد است. برای موفقیت این رویکردها؛ تنوع قطعاتی که می توان روی یک سیستم تولید خودکار انعطاف پذیر ساخت معمولاً محدودتر از سیستمی است که توسط اتوماسیون قابل برنامه ریزی کنترل می شود.

موقعیت نسبی سه نوع اتوماسیون برای حجم های مختلف تولید و انواع محصول در شکل زیر نشان داده شده است.

باز کردن بحث 5G
بحث پانل 5G ما با حضور امیر عبدالعظیم، شریک متخصص @ Detecon International، جسیکا الیس، مدیر 5G کاربردی @ Deloitte، جرمی اسپنسر، مدیر بازاریابی و ارتباطات @ BAI Communications و Paul Gowans، مدیر جهانی 5G @ VIAVI Solutions برگزار شد.

در یک بحث گسترده، موضوعاتی شامل استراتژی مشارکت تجاری، تحقیق و توسعه و آینده 5G، چگونگی رسیدن به صفر خالص در جهان که قدرت بیشتری برای اجرا دارد و چالش‌های زیرساخت شبکه، برای نام بردن از چند مورد بود.

این یک بینش سطح بالا و اکتشافی بود که هیجان احتمالات 5G را با این پیام هشدار دهنده کاهش داد که بسیار در مراحل ابتدایی است و برای دستیابی به پتانسیل خود به تلاش جمعی و پیشرفت فناوری نیاز دارد.


گفتگوی پنل 5G با امیر عبدالعظیم، شریک متخصص @ Detecon International، جسیکا الیس، مدیر 5G کاربردی @ Deloitte، جرمی اسپنسر، مدیر بازاریابی و ارتباطات @ BAI Communications، و Paul Gowans، مدیر جهانی 5G @ VIAVI Solutions





:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: